Werken binnen de TBS vraagt vaak om stevig te staan tegenover (voor)oordelen. Dat merk je ook als HR Adviseur: het zorgt voor een extra uitdaging bij het binden en boeien van nieuwe medewerkers. De mensen die wij zo hard nodig hebben, zijn moeilijk te vinden. Ondanks dat lukt het bij de FPC Dr. S. van Mesdag nog steeds om alle diensten in de directe patiëntenzorg te draaien met eigen collega’s, dus zonder uitzendkrachten en/of zzp-ers in de zorg voor onze patiënten. Daar zij wij trots op!
Iemand die weet hoe je dat organiseert, is Judith van Oers. Zij is afgestudeerd aan de opleiding Human Resource Management en werkt bij de Van Mesdag als Junior HR Adviseur. Judith: “In mijn functie werk ik nauw samen met Annemieke (recruiter). Samen werken wij hard aan het positioneren van de Van Mesdag als werkgever en ligt onze verantwoordelijkheid bij het werven én selecteren van nieuwe medewerkers. Als nieuweling instromen in zo’n dynamische en vooral interessante organisatie heb ik ervaren als terechtkomen in een warm bad. Dat wil ik ook uitstralen naar toekomstige medewerkers.”
Een vraag die ze zelf veel krijgt vanuit haar eigen omgeving is: ‘Voel jij je niet onveilig tussen al die patiënten?” Haar antwoord daarop is een duidelijk ‘nee’. “Het is hier zo georganiseerd dat je, je hier ook veilig kunt voelen. Als je in staat bent om de mens achter het delict te zien en te weten dat je meehelpt aan een veilige maatschappij – voor onze patiënten én voor de samenleving – dan zit je hier echt op je plek.”
Medewerkers van de Van Mesdag zijn trots op hun werk en maatschappelijke bijdrage én dat vertellen zij maar al te graag. Niet alleen onze behandelaren en therapeuten, ook het ondersteunend personeel. Judith: “Misschien zit het wel in betrokkenheid bij elkaar. We hebben maandelijks medewerkersbijeenkomsten en iedereen heeft toegang tot intranet waarop nieuws en verhalen dagelijks gedeeld worden met elkaar. En dan vergeet ik nog de wandelgangen! Het is eigenlijk een groot dorp.”
Kortom binnen de Van Mesdag bieden openheid en transparantie een belangrijke basis voor werkplezier én hebben medewerkers de mogelijkheid om zich te ontwikkelen. Judith: “Eenmaal binnen, is boeien dan ook een onderdeel waar wij flink op inzetten. Eén ding is zeker: onze patiëntenpopulatie verveelt nooit!”